tisdag 22 november 2011

Lägg ut!


Lägga ut på Tradera?

Först ska du skaffa ett konto 
– som du sen använder både för att köpa och sälja

Men först….
1.    Du ska ha bestämt dig för ett alias dvs ett namn som andra ser på Tradera
2.    Du ska ha bestämt dig för ett användarnamn för inloggning( inte för kort ev med lite siffror)
3.    Du ska ha bestämt dig för ett lösenord
Tradera säger ofta att namnet inte är ledigt – och då kan du lägga till siffror eller skriva det två ggr.

Jaha, men hur gör jag för att lägga ut tröjan jag inte behöver?

Gör nu en mapp som du t ex kallar 
Tradera/ december 
- där du lägger bilder på det du vill sälja och även textdokumentet med beskrivningen

Ta några bilder på tröjan att lägga i mappen
Framsida, Baksida. Någon detalj. Märket.
Beskär. Gör ev bilden lite mindre (bildstorleken)

Sen ska du skriva en text som beskriver tröjan. Mät och väg! Se dessa två ex
 
Olivgrön randig topp fr Gudrun Sjödén Sjöden     
Olivgrönrandig ringad topp fr Gudrun Sjödén Sjöden
Strl XL
74 cm lång
55 cm tvärs över under ärmarna
170g
Porto  24 kr
Betalning till mitt personkonto hos Nordea
Skickas  som brev så fort jag ser pengarna på kontot


Svart sidenkjol strl M Gudrun Sjödén Sjöden
Svart fodrad sidenkjol strl M Gudrun Sjödén Sjöden
Dragkedja bak
86 cm lång
vidd nertill 175 cm
midjemått 81 cm
vikt 155 g
Porto 24 kr
Betalning till mitt personkonto hos Nordea
Skickas med brev så fort jag ser pengarna på kontot

När du gjort detta är 98% av jobbet gjort!
Sen går det jättesnabbt att lägga ut annonsen!

Ja och idag fixade Paula sitt konto - och la ut en blus på Tradera. 

Vad ska vi göra nästa gång? 


Ja, jag förväntar mig frågor och komentarer....


15 dec frågar nu Paula
Det är en som har bjudit på min blus. Bjudningen slutar om ca tre timmar. Vad gör jag sen?

Jag svarar:

Du får ett mail fr Tradera när auktionen avslutats. Där finns personens mailadress och även postadressen.

Du kopierar mailadressen och mailar till personen och talar om hur mycket som ska sättas in på ditt konto och i vilken bank ( en som kan kollas hemifrån)! Glöm inte att  skriva priset inkl portot!

Skriv att du skickar blusen så fort du ser pengarna.
Gör i ordning det stora brevet och skriv på namn och adress... Bra att ha gjort så det går snabbt när du ser betalningen!


Sen skulle P behöva en portotabell... men kunde inte ladda ner!


Efter Jul och Nyår inser jag att det är dags för "vissa" att

 ladda ner progam för att kunna läsa pdf-filer!

Ladda ner Adobe reader

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Yvonne och jag har studerat hur man lägger ut på Tradera.Det enda vi inte kom underfund med var om vad det kostar att sätta ut en annons.Det får vi ta nästa gång.MH

    SvaraRadera
  2. Det beror lite på vad du får för varan!
    Om varan blir osåld beror det på startpriset!
    Hur som helst ganska försumbart!

    SvaraRadera