torsdag 3 november 2011

Tredje höstträffen

Gunnel ville ha tag på en bild av en karta som fanns på nätet. Hon skulle ha den till sin släktforskning. Det var ingen "vanlig" bild som hon bara kunde  kopiera. Hon hade försökt med PrtSc som hon gjort på jobbet - och sedan försökt skriva ut....
 

Nä det gick ju inte!


Jag visade då hur jag gjorde häromdagen med bilden på Peter, som visats en halv sekund i Anno 1790... (Statister ska inte synas ni vet!)


1. Ta fram det du vill ska synas tex en karta Stanna filmen/videon just där du vill ha en bild
2. Tryck på PrtSc. Nu "minns" datorn detta!
3. Klistra in i bildbehandlingsprogrammet
4. Spara bilden som jpeg -fil (INTE Bitmap)
Sen kan du skriva ut bifoga eller lägga in i en blogg!

Margareta H
flyttade bilder från ena till andra till tredje stället....

Yvonne flyttade över sina telefonbilder toll datorn
Kerstin kämpade med att fixa Facebook på sin Ericsson ( ej smartphone)
Katta kollade på Tage-filmer på min telefon.
Bild som jag tagit med PrtSc från "min" musikvideo
(jag är här"mamma" till Per Andersson)
Katta hade med sig kaffe och jag tinade mina sista muffins. Vi fikade och skrattade l-ä-n-g-e.

Någon frågade om hur man gör grupper av sina vänner på Facebook - och hur man skriver till bara en grupp på där.
Jag visade - och påpekade att det är viktigt att ställa tillbaka till "vänner" efteråt. ( Jo jag gjorde misstaget för ngra veckor sedan och USA-kusinen  började då bli orolig) 



Vi har roligt, skrattar och och lär oss om varandra och av varandra!


Vi träffas igen nästa torsdag 10 november kl 13-16
- om jag inte får något fantastiskt statistjobb förstås!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar